خانه در شمال

وبلاگ

4 مارس 2023 256 بازدید
خانه در شمال

خانه در شمال

خانه در شمال | مسکن. بعنوان محل سکونت و آسایش. یکی از نیازهای اولیه بشر است که انسانها همیشه بدنبال پاسخی مناسب و منطقی برای آن بوده اند .

مسکن بعنوان اصلی ترین بنایی است که مربوط به انسان و زندگی او می شود و انسان بیشترین زمان خود را در آن می گذراند .

در این مقاله توضیح مختصری درباره ویژگی خانه ها ارائه میدهیم.


خانه های شمال کشور چه ویژگی هایی دارند؟


فطرت ما انسان ها بر پایه طبیعت دوستی . است. بسیاری از ما دوست داریم که به شمال کشور سفر کنیم و از طبیعت لذت ببریم. حتی برخی از ما علاقه مند هستیم که از معماری های قدیمی شمال کشور برای ساخت خانه های خودمان استفاده کنیم.

ویژگی های خانه در شمال کشور بسیار خاص و متفاوت است . ویژگی هایی که بر اساس نوع اقلیم ، آب و هوای شمال کشور تداعی شده اند . و نشانگر خصوصیات یک منطقه در کشور ایران می باشند . .


چرا معماری خانه های شمال کشور خاص است؟


زمانی که از شهرهای مختلف کشور، به شهرهای شمالی سفر می کنیم، شاهد خانه های متفاوت و با معماری های خاص هستیم. در صورتی که در زندگی های شهری، اکثر روش های معماری ساده و در حال حاضر، اکثر خانه ها به صورت آپارتمانی می باشند.

معماری خانه ها در شمال کشور به دلیل نوع آب و هوا، سنت افراد، تاریخ کهن و قدیمی و … خاص است.

اما بیشترین چیزی که بر روی خانه و ویلاهای شمال کشور تاثیر گذاشته است ، نوع آب و هوا است.

شرجی بودن آب و هوا و یا سرد بودن آب و هوا در فصول سرد سال از جمله ویژگی های آب و هوایی شمال کشور می باشد.

این معماری برای غلبه بر هوای سرد و یا هوای شرجی، متفاوت از شهرهای بزرگ و صنعتی است.
کافیست که چند ساعتی وقت بگذارید و به روستاها و شهرهای مختلف شمال کشور سر بزنید. اگرچه در حال حاضر، بسیاری از ساختمان های درون شهرها، آپارتمان هستند. ولی هنوز هم برای ساخت آن ها به یک سری ویژگی ها توجه می شود.
ساختمان های زیبا، سنتی و خاص شمال کشور، بسیار چشم نواز هستند.

جهان سنتر

انسان طبیعت دوست با دیدن این خانه ها و حتی زندگی کردن درآنها ، روحیه شادتر و سرزنده تری دارد. به همین خاطر، خانه های شمال کشور را می توان به عنوان خاص ترین و در عین حال بهترین خانه های موجود در کشور ایران شناخت . از تمامی این موضوعات که بگذریم، می خواهیم بیشتر در رابطه با ویژگی های خانه های شمال کشور مطلع شویم.


1) سقف های شیب دار؛ یکی از معروف ترین خصوصیات خانه های شمالی


از هر فردی که بپرسید ویژگی های خانه در شمال کشور چیست؟ حتما شیب دار بودن سقف ها را ذکر می کند. به هر حال، به دلیل اینکه اکثر روزهای سال، شمال کشور بارانی است، سقف های شیب دار می توانند از تجمع آب بر روی سقف جلوگیری کنند. به همین خاطر، حتما خانه های شمال کشور دارای سقف های شیب دار می باشند.

بسیاری از این خانه ها، در فضای میان سقف شیب دار و خانه، یک انباری ایجاد کرده اند تا افراد بتوانند برخی از وسایل خود را در آن جا قرار دهند. در واقع ، این انباری ها یک تهویه طبیعی و مناسب برای خانه ها است.

خانه در شمال

2) معماری خانه های شمالی کشور در مناطق نزدیک به دریا چگونه است؟


یکی از ویژگی های دیگر این خانه ها ، ساختن بافاصله آنهاست . اگرچه امروزه، به دلیل سود مالی، توجهی به لزوم ساخت خانه ها و ویلاها با فاصله مشخص نمی شود. ولی باز هم می بایست به معماری خانه های شمالی کشور در نزدیک دریا توجه کرد.

هوای شرجی و رطوبتی که در اثر آب دریا و بخار آن به وجود می آیند، می توانند به شدت رطوبت هوا را افزایش دهند. در صورتی که این رطوبت به صورت راکد باشد، می تواند تنفس را برای افراد سخت کند. به همین خاطر ، لازم است که خانه ها ,ویلاهای شمال کشور ، به ویژه ویلاها یی که در نزدیک دریا هستند. با فاصله زیادی از هم ساخته شوند . تا مسیر عبور هوا وجود داشته باشد.

به همین خاطر، بسیاری از ویلاهای شمالی، دارای مساحت بزرگی هستند. معمولا اکثر آن ها دارای حیاط بزرگی می باشند که باعث بهبود جریان هوا می شوند.

خانه در شمال


3) عنصر چوب، اصلی ترین اسکلت ساختمان های شمال کشور


در قدیم، افرادی که در شمال کشور زندگی می کردند، به طبیعت علاقه بسیار زیادی داشتند. به همین خاطر، مصالح ساختمانی خودشان را از طبیعت انتخاب می کردند. اکثر خانه ها وویلاهادراین مناطق با چوب ، ساخته شده اند . اگرچه چوبهایی که در این مناطق استفاده شده . متفاوت است .

عنصر چوب در معماری ساختمان، ساخت دیوارها، پنجره ها، تزئین خانه ها و حتی دیوارهای جدا کننده ساختمان ها به کار می رود. به همین خاطر، چوب را می توان به عنوان یکی از عنصرهای جداناپذیر برای ساختمان های شمال کشور ذکر کرد .


4) رو به قبله بودن خانه درشمال کشور،


در گذشته، بسیاری از افراد علاقه مند بودند که خانه ها وویلا های خودرا رو به قبله بسازند. معمولا جهت خانه ، به سمت جنوب می باشد. به همین خاطر، بسیاری از افراد علاقه مند به خرید خانه های شمالی می باشند. زیرا هم نور خوبی دارند . و هم رو به قبله. ساخته می شدند.

جهان سنتر


5) حصار کوتاه خانه های شمال کشور


از دیگر ویژگی های خانه هادر شمال کشور، حصار کوتاه آن ها است. اکثر حصارهایی که در دور خانه ها روستایی و شهری قرار می گیرند، ارتفاع کوتاه تر از قد انسان دارند.

دلیل این نوع معماری چیست؟

با حصارهای کوتاه، جریان هوا عبور و مرور خوبی دارد. و همین موضوع . باعث جلوگیری از تجمع رطوبت هوا ، در خانه ها شده و خانه ها را خنک تر می کند .

6) ویژگی های خانه کوهستانی شمال کشور


اگرچه بسیاری از خانه های روستایی، جلگه ای و ساحلی. با چوب ساخته می شوند .

ولی ، مصالحی که برای خانه های کوهستانی شمال کشور استفاده میشود، متفاوت است.

بسیاری از خانه های کوهستانی شمال کشور . با سنگ ، ساخته می شوند . به همین دلیل ، مقاومت بسیار بالایی در برابر طوفان، باران، برف و بادهای شدید دارند.

خانه در شمال


7) ساختن همکف ساختمان ، در یک ارتفاع بالاتر ؛


یکی دیگر از ویژگی های خانه های شمال کشور این است که ساختمان همکف آن نسبت به سطح زمین بالاتر می باشد. دو دلیل برای این نوع معماری وجود دارد. اول اینکه با بالاتر بودن کف ساختمان از سطح زمین، ساختمان از نم و رطوبت زیاد محافظت می شود.

دومین دلیل این است که : ساختمانی که درارتفاعات باشد. بیشتر در معرض جریان هوا و باد است. به همین خاطر، این ساختمان ها کمتر با تجمع رطوبت مواجه می شوند و هوای شرجی در آن ها راکد نخواهد شد.


8) وجود ایوان های قدیمی و خاص در خانه های شمال کشور


تقریبا هیچ خانه ویلایی را نمی توان پیدا کرد که دارای ایوان نباشد. خانه های شمال کشور نیز دارای ایوان هستند. ایوان می تواند از حرکت باران به سمت ساختمان جلوگیری کند. بنابراین، وجود ایوان برای ویلای شمال کشور تقریبا ضروری به نظر می رسد.
همچنین، ایوان هایی که برای خانه ها وجود دارند، یک رابط میان اتاق ها می باشند اگر ایوان ها از سایه بهره مند باشند، بهترین مکان برای استراحت کردن مردم می باشند!


چهارشهربرنددر شمال


شهرهای نوشهر، متل قو، چالوس، نمک‌آبرود به دلیل داشتن موقعیت عالی با نزدیکی به دریا و جنگل و جاده عبوری بین المللی با گذر از ساحل و جنگل، این شهرهای ویلایی و توریستی را به یکی از زیباترین و سرشناس‌ترین شهرهای ویلایی و گردشگری کشور تبدیل کرده است.


اما در این چهار شهر خرید خانه بسیار گران است به چه دلیل؟

-شهرهایی هستند که مانند شهرهای دیگر موجود در استان تولید کننده نیستند.
-شهرهایی مصرف کننده هستند.
-محصولات و مایحتاج این شهرها از شهرهای اطراف تهیه و تامین می‌شود.
-نظارت دقیقی روی قیمت‌ها نیست.
-شهرهای توریستی هستند و بیشتر درآمد اهالی این شهرها از صنعت توریسم داخلی است.

جمع بندی:

شمال کشور ایران یکی از بهترین مناطق و زیباترین بخش کشور ایران محسوب می شود. افرادی که علاقه مند به خانه ها وویلاهای شمال کشور ایران می باشند، می بایست در رابطه با ویژگی های مختلف این خانه ها آشنایی داشته باشند. در این مقاله سعی کردیم هر یک از ویژگی های بارز آنها را ذکر کنیم.

خانه های شمال کشور ایران ، بامعماری خاصی ، ساخته شده اند . این موضوع از طبیعت دوستی مردمان این منطقه منشاء می گیرد. زیبایی منحصر به فردشان، به دلیل به کار رفتن چوب و گل و سنگ و معماری خاصی همچون سقف های شیب دار است.

اگر به دنبال خرید خانه در شمال هستید حتما به جهان سنتر مراجعه کنید تا ما به شما بهترین ها را از هر نظر معرفی کنیم.

ارتباط با ما

09119212178

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *